Logo Chirurgen & Orthopeden ArnhemfotobannerHeader_heiligbeen

Lumbale Stenose - Wervelkanaal Vernauwing

De menselijke wervelkolom is opgebouwd uit wervels. In elke wervel zit een gat, de wervels zijn op elkaar gestapeld waardoor een kanaal ontstaat. Door dit kanaal lopen de (ruggenmerg)zenuwen. Deze zenuwen gaan naar beide benen. Door vergroeiingen en/of uitpuilende tussenwervelschijven kan het kanaal te nauw worden. Dit komt voornamelijk op oudere leeftijd voor. Door de vernauwing kunnen de zenuwen in de verdrukking komen. Dit veroorzaakt pijn in de benen, voornamelijk met lopen en staan. Als rust, medicijnen en/of fysiotherapie onvoldoende resultaat opleveren kan een operatie noodzakelijk zijn.

Op het plaatje hiernaast ziet u een schematische afbeelding van een wervelkanaal vernauwing in de onderrug (= lumbale spinaal stenose). Het zenuw kanaal achter de wervels is vernauwd, waardoor de (gele) zenuw banen in de knel zijn komen te liggen. Het plaatje daaronder toont dezelfde situatie, zoals wij die dan kunnen zien op een MRI scan.

Het doel van een operatie is om deze vernauwing op te heffen, zodat er meer ruimte ontstaat voor de zenuwen. De operatie vindt plaats via een kleine snede op de achterkant van de rug. Het wervelkanaal wordt ruimer gemaakt, waarbij bot, bindweefselvorming en soms ook een hernia (uitpuilende tussenwervelschijf) worden verwijderd. Op deze manier is dan weer voldoende ruimte ontstaan in het wervelkanaal voor de zenuwen naar de benen.

De resultaten van een dergelijke operatie zijn doorgaans goed en de kans op complicaties is klein. Meer informatie over deze aandoening en de kans op complicaties vindt u via de link naar de Informatie Folder hieronder. Tevens treft u een link aan naar een animatie filmpje over de operatie techniek.

Download hier meer informatie:
Uitgebreide Folder Lumbale Stenose

Wachttijdindicatie
De gemiddelde wachttijd voor deze ingreep bedraagt:

4 weken

Extra informatie
Aantal Lumbale Hernia / Decompressie operaties in Zieknhuis Rijnstate:

2007:      228
Ga naar de website van de Alysis Zorggroep